Το Exegeticum διαδικτυακά!

Ακολουθώντας τη γενική τακτική της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια των έκτακτων περιοριστών μέτρων λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η τακτική μηνιαία επιστημονική συνάντηση του μεταπτυχιακού ερμηνευτικού σεμιναρίου Exegeticum συνεχίσθηκε διαδικτυακά. Η παρουσία φοιτητών και καθηγητών ήταν μεγάλη, αν και η διαδραστική συμμετοχή ήταν αναπόφευκτα περιορισμένη.

Στη συνάντηση Μαρτίου/Απριλίου 2020, την Πέμπτη 2 Απριλίου, ο καθηγητής της Εβραϊκής Βίβλου και των Βιβλικών γλωσσών στη Θεολογική Σχολή SEUT (Seminario Evangélico Unido de Teología) Μαδρίτης και καθηγητής Θρησκειολογίας επί θητεία στο Indiana Wesleyan University των Η.Π.Α., Nathan J. Moser ανέπτυξε το θέμα «The Reception & Relevance of the Isaianic Servant Songs in Latin American Contexts». Παρουσίασε κατ’ αρχήν την ιστορία, τους εισηγητές και τις αρχές της ερμηνευτικής προσέγγισης που καλείται μεταποικιακή κριτική ανάλυση και ερμηνεύει τη Γραφή από την οπτική της πρόσληψής της από τους λαούς και τους πολιτισμούς που υπέστησαν την αποικιοκρατία, ιδιαίτερα στη Λατινική Αμερική. Στη συνέχεια, εξέθεσε την ερμηνεία του κειμένου του Ησαϊα για τον πάσχοντα δούλο (κεφ. 52 και 53), σύμφωνα με την ανάλυση του J. S. Croato, ο οποίος κάνει μία σύγχρονη επανα-ανάγνωση (re-lectura) του κειμένου και αναγνωρίζει παρόμοιους ιστορικούς ορίζοντες ανάμεσα στο πάθος του δούλου του Κυρίου και στα κοινωνικο-πολιτικά παθήματα των Λατινοαμερικανών. Στη συζήτηση που ακολούθησε θίχτηκαν ενδιαφέροντα θέματα, όπως σχετικά με τη θεολογία της απελευθέρωσης.

Στη συνάντηση του Μαΐου/Ιουνίου 2020, την Πέμπτη 4 Ιουνίου, ο καθηγητής Πατρολογίας και Πατερικής Θεολογίας στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη (ΗΠΑ), πρωτ. Γεώργιος Δράγας ανέπτυξε το θέμα «Κόσμος και ἄνθρωπος στήν πρώτη ὁμιλία τοῦ Ὠριγένη στο βιβλίο τῆς Γενέσεως». Με βάση τη δική του πρωτογενή μετάφραση στο κείμενο του Ωριγένη, ανέλυσε τις ερμηνείες του συγγραφέα στα πρώτα κεφάλαια της Γένεσης για τη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου αναδεικνύοντας το βαθύτερο πνευματικό νόημα των λεγομένων, στο οποίο διαρκώς παραπέμπει ο Ωριγένης. Παράλληλα, τόνισε την αδιάρρηκτη σύνδεση της Παλαιάς με την Καινή Διαθήκη, που προβάλλει συνεχώς ο Ωριγένης, καθώς και το γεγονός ότι το βιβλικό κείμενο είναι τόσο η βάση όσο και η αναφορά του Ωριγένη για κάθε θεολογική του διδασκαλία.