ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΘ. ΤΣΙΓΚΟΣ, Χάρισμα και Θεσμός στην περί Εκκλησίας διδασκαλία τοῦ Ιεροῦ Χρυσοστόμου

Ακολουθεί ο πρόλογος και τα περιεχόμενα του βιβλίου:

Πρόλογος

Στό νέο πλανητικό περιβάλλον καί τήν ἐκκοσμικευμένη κοι­­νωνία τοῦ εἰ­κο­στοῦ πρώτου αἰώνα ἡ Ὀρθό­δο­ξη Ἐκκλησία, στή συνάντησή της μέ τήν ἑτε­ρό­δο­ξη θεολογία, καί ὄχι μόνο, ἐξακολουθεῖ νά ἔρχεται συ­­χνά ἀντιμέτωπη μέ νέ­ες προ­κλήσεις καί διαφορετι­κές ἑρ­μηνευ­τι­κές προ­σεγγί­σεις, πού ἀφο­­ροῦν τή μαρ­­τυ­ρία, ἀκόμη δέ καί τήν ἴδια τήν ταυτότη­τά της.

Συχνά παρόμοιες ἐξωτερικές καί ἐσωτερικές προκλήσεις, ἀντι­θέσεις ἤ καί δι­αλε­κτικές συγ­κρού­σεις δέν εἶναι ἄγ­νω­­στες ἤ ξε­­­περασμένες καί ἐντός τῆς αὐ­λῆς τῆς ὀρθόδοξης θεο­λο­γίας. Αὐ­­­τές, ἐν πολλοῖς, σχετίζο­νται μέ τήν ἀλ­λοί­ωση καί δια­στρέ­­βλω­­ση τῶν θεολογικῶν κρι­τη­ρί­ων καί ἑρμη­νευ­τικῶν κλει­δι­ῶν τῆς ἐκ­κλη­σιαστικῆς παράδο­σης. Καθώς φαί­νε­ται, δέν ἔχουν ἀκό­μη ἐπουλωθεῖ πλή­ρως τά τραύμα­τα ἀπό τή λεγό­με­νη βαλυ­λώ­νια αἰχ­­μα­­λωσία καί τή ψευδομόρφωση, ἐξαι­τίας ἐπι­­δρά­­σεων καί ἐξαρ­τή­­σεών της ἀπό τή δυτική θεολογική σκέψη.

Οἱ ἀνωτέρω προκλήσεις συνδέονται μέ μείζονα καί οὐσιώ­δη θεολογικά ζητήματα, ὅπως εἶ­ναι ὁ θεσμός καί τό χάρισμα στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας ἤ, ἄλλως, ἡ θε­σμι­κή καί χα­ρισματική της δι­ά­­στα­­ση, μέ ἀποτέλεσμα νά δια­σποῦν τή με­τα­ξύ τους ἑνό­τη­τα, δί­δο­ντας ἔμφα­ση ἄλ­λο­τε στή μία καί ἄλλο­τε στήν ἄλ­λη καί νά φθά­νουν μέχρι τήν ἀμφισβήτηση καί αὐ­τῆς τῆς θεανθρώ­πι­νης φύ­­σης καί ὑπό­στα­σής της. Ἀλλά καί ἡ γενικότερη κρίση ἐμπι­στο­­σύνης καί ἡ κατακρή­μνι­ση τῶν θεσμῶν στή σημερινή κοι­νω­νία δέν εἶναι καθόλου ἄσχετες μέ τό γεγονός ὅτι στή ζωή τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινότητας ἐμφα­νί­ζονται (ἐσχάτως ὁλοένα συ­­­­χνό­τερα καί ἐντονότερα) ἀλλοτριωτικές καί διαστρεβλω­τι­κές μορφές θε­σμο­­ποίη­­σής της εἰς βά­ρος τῆς λει­τουρ­γίας τῶν χα­ρι­σμάτων τῶν μελῶν της.

Ἡ παρούσα με­λέ­τη ἐκ­κινεῖ ἀπό αὐτόν ἀκριβῶς τόν πολύ ἐνδια­φέ­­­ρο­ντα καί συγ­χρό­νως καίριο ἐκ­κλη­σι­ο­λο­γικό προβλη­μα­­­τισμό καί ἐπιχειρεῖ, ὅσο εἶναι δυ­νατό, νά κατα­θέ­σει ὁρι­σμέ­νες τεκμη­ρι­ωμέ­νες καί περιεκτικές ἀ­πα­­­ντή­σεις. Αὐτές θε­με­λι­ώ­νονται στή στέρεη δογματική βά­ση τῆς ἑνότητας τῆς Χριστο­λο­γίας μέ τήν Πνευμα­το­λο­γία στό πλαίσιο τῆς Ἐκκλη­σι­ο­λο­γίας, μέ συνέπειες καί ἐπι­πτώ­­σεις στή ζωή τῶν με­λῶν τῆς ἐκ­κλη­σια­στι­κῆς κοινότη­τας. Ὡς κύ­­ρια πηγή ἄντλη­σης τοῦ πρω­­το­­γε­νοῦς ὑλι­­κοῦ ἔχει τό πλού­­­­σιο συγ­γρα­φικό ἔργο τοῦ ἁγίου Ἰω­άν­­­­νου τοῦ Χρυ­­­σο­στό­μου, ὁ ὁποῖ­­ος ἀνα­­­­­μο­­χλεύει δη­­μιουργικά, ἀφο­μοι­ώ­­νει ὀργανικά καί ἑρ­μη­­νεύει ὑπο­­­­μνη­­­­μα­τιστι­κά ὁλόκλη­ρη τήν ἑνι­αία καί ἀδιά­σπα­στη ἐκκλησια­στι­­­κή παρά­δο­ση καί ζωή.   

Ἡ συγκεκριμένη ἐρευνητική στό­χευση ὑπηρετεῖ­ται στήν ἐρ­γα­­σία αὐτή ἀφενός μέ τή συνθετική παρουσίαση με­γά­­λου ἀριθ­­­μοῦ κειμενικῶν μαρτυριῶν, σέ συνάρτηση μέ τά ἱστο­ρικό πλαί­σιο καί τό πνευ­μα­τι­κό περιβάλλον τῆς ἐ­πο­χῆς συγ­γρα­φῆς τους, καί ἀφετέρου μέ τήν προσπά­θεια ἀνά­συρ­σης καί ἐπα­να­­φο­ρᾶς στό προσκή­νιο τῆς ἔ­­ρευ­­νας καί ἐπι­και­ρό­τητας καί ἄλλων λι­­γό­τε­ρο γνω­στῶν, πλήν ὅμως θε­με­λι­ω­δῶν, θέ­­σε­ων καί πλευ­ρῶν τῆς θεο­λογίας τοῦ μεγα­λυ­τέρου ἐκκλη­σι­ο­λό­­γου πα­τρός τῆς Ἐκ­­­κλη­­σίας. Πα­ράλληλα, ἀνοίγεται ἕνας γό­­νι­μος καί κρι­τικός διά­λο­γος μέ ἄλ­λες ἐπι­στη­μο­νι­κές καταθέσεις καί ἑρμη­νεῖ­­ες τῆς βι­βλιο­γραφίας καί ἀναδεικνύε­ται ἡ ἐξαι­­ρε­τι­κή σπου­δαι­ότητα καί κα­θο­ρι­στική συμβολή τῆς χρυσοστόμειας δι­δα­χῆς στή σύγ­χρο­νη διορθόδοξη καί στή διαχρι­στι­α­νι­­κή πε­ρί Ἐκκλη­σί­ας συ­ζή­τηση, ἀκόμη δέ καί στό διάλογο τῆς θεο­λο­­γίας μέ μή χρι­στι­α­νι­κές θρη­σκεῖες. Ὡς ἐκ τούτου, οἱ θέσεις τοῦ ἱεροῦ Χρυ­σο­στό­μου ἀπο­κτοῦν μο­να­δι­κή ἐπι­και­ρό­τη­τα καί ἡ πα­ρου­­σίασή τους, πι­στεύ­ουμε ὅτι, ἐμπλουτίζουν οὐσιαστικά τή σχε­τι­κή βι­βλι­ο­γρα­φί­α. Ἐκεῖνο πού ἀξί­ζει, προλογικά, νά ἐπι­ση­μαν­θεῖ εἶ­ναι ὅτι στήν προκει­μέ­νη πε­­ρί­­πτωση τῆς περί Ἐκ­­κλη­σίας δι­δα­σκα­­­λίας ἐφαρ­­μόζεται πλη­ρέ­­στα­­τα ἡ ἀρ­χή ὅτι ἄν κά­ποιος ἐν­τρυ­­φή­σει σέ βάθος στά ἔργα ἑνός πα­τρός, τοῦ ἀνοί­­γε­ται διά­πλατα ὁ δρό­μος νά προ­σεγ­γίσει εὐχερέστερα καί νά ἑρ­μη­­νεύσει ἀκρι­­βέ­στε­ρα καί αὐ­θε­ντι­κότερα τή θεολο­γία καί πολλῶν ἄλ­λων Πα­τέ­ρων, κα­θώς ἡ διδασκαλία ὅλων ἐντάσσεται ὀργανι­κά στόν κοινό κορμό τῆς μακραίωνης ἐκκλησιαστικῆς παράδο­σης.   

Κάθε ἀπόπειρα νά παρουσιασθοῦν πτυχές καί μόνο τῆς θε­ο­λογίας ἑνός “με­­γί­στου φωστῆρος” καί οἰκουμενικοῦ “διδα­σκά­λου”, ὅπως εἶναι ὁ χρυσορρή­μων πατήρ, πρέπει νά θεωρηθεῖ μᾶλ­­­­λον ὡς μία πρώτη προσέγγιση στό βάθος τῆς σκέ­ψης του, κα­­θώς τά συγ­γράμ­ματά του εἶναι στήν κυριολε­ξία ἀκέ­νω­τος πη­­γή, ἀνε­­ξά­ντλητο πέλαγος ἀκό­ρεστης ἐντρύφησης καί ἐρευ­νη­τι­­­κῆς ἐνασχό­λη­σης. Πάντως, ὁ ὑποσημειούμενος εὐελ­πι­στεῖ πώς ἐάν οἱ ἀρε­­τές τῆς προσπάθειάς του δέν ἐμπνεύ­σουν, του­λά­­χι­στον οἱ ἀτέ­­λειες καί ἐλλεί­ψεις της θά προ­κα­λέ­σουν κά­ποι­­ον ἄλλον “ἐρα­­στή” τῶν χρυσοστομικῶν “λό­γων” νά ἐπι­διώ­ξει κα­λύ­τερο ἀποτέλεσμα. 

Τελειώνοντας, θά ἦταν παράλειψη νά μήν εὐχα­ρι­στή­σω ἐγ­καρ­δίως τά μέλη τῆς οἰκο­γέ­νει­άς μου, γιά τήν ἀμέ­ρι­στη συμπα­ρά­στα­σή τους καί γιά τόν ἐλεύ­θε­ρο χρόνο πού τούς στέρησα. Ἐπίσης αὐθόρ­μη­τες εὐ­χα­ριστίες ὀφεί­λω στούς σεβαστούς μου καθηγητές, τούς ἀγαπη­τούς φί­λους καί συ­να­­δέλ­­φους, οἱ ὁποῖ­οι μέ τά ἐρε­­θί­σμα­τα, τίς γόνιμες συ­ζη­τή­σεις καί προ­τά­σεις καί, πρό πάντων, τήν ἐνθάρρυνσή τους συ­­­νέ­βαλ­αν στήν ὁλο­κλή­­ρω­ση τοῦ ἀνά χεῖ­ρας συγ­γρα­φι­κοῦ ἐγ­χει­­ρή­μα­τος. Ἡ πρός ὅλους ἀνε­ξό­φλητη ὀφειλή καί εὐ­γνω­μοσύ­νη μου ἐκφρά­ζε­ται μέ τήν ὁλό­θερ­μη εὐχή “πλήθυνον [Κύριε] ἐν ἀγα­θοῖς τήν ζωήν αὐτῶν”.

Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

ΠΡΟΛΟΓΟΣ                                                                            13
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ                                                                             17

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

1. Μεθοδολογικά πρότερα τῆς μελέτης

α. Ἡ προβληματική καί ἡ ἐπικαιρότητα τοῦ θέματος 19
β. Εἰσαγωγικές ἐπισημάνσεις περί θεσμοῦ καί χαρίσματος  32
γ. Τό ἱστορικό τῆς ἔρευνας – Μεθοδολογικές ἀρχές πραγμάτευσης τοῦ θέματος 36

2. Χριστοκεντρική Ἐκκλησιολογία

α. Ἡ χριστοκεντρικότητα τῆς πατερικῆς θεολογίας 44
β. Ἡ θέση τῆς Ἐκκλησιολογίας στό σύνολο τῆς Δογματικῆς τῆς Ὀρθό­δοξης Καθολικῆς Ἐκκλησίας 47
γ. Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, κορυφαῖος ἐκκλησιολόγος πατήρ   52

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α´

Ο ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟΣ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

1. Ἡ ἀρχή καί ἡ ἱστορική ἔκφανση τῆς Ἐκκλησίας 57
2. Ἡ ἐν Χριστῷ φανέρωση τῆς Ἐκκλησίας 63
3. Ἡ Ἐκκλησία ὡς “σῶμα Χριστοῦ 66
4. Ἡ Ἐκκλησία: τό “πλήρωμα” τοῦ Χριστοῦ 76

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β´

ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ

1. Ἐκκλησία ὡς “οἰκονομία τῆς χάριτος  81
2. Ἡ παρουσία καί τό ἔργο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας 85
3. Τά ὅρια τῆς Ἐκκλησίας
α. Ὁ σύγχρονος περί ὁρίων προβληματισμός 96
β. Χρονικά καί τοπικά ὅρια τῆς Ἐκκλησίας                                                   98
γ. Ἐκκλησία καί σωτηρία                                                                      102

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ´

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ

1. Ἡ διανομή τῶν χαρισμάτων τοῦ Ἁγίου Πνεύματος 115
2. Πολυποικιλότητα καί συλλειτουργία τῶν χαρισμάτων καί λειτουργημάτων στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας 122
3. Σύνδεσμος καί ἑνότητα λαοῦ καί ἱεραρχίας 137
4. Ἡ θεσμική ὀργάνωση τῆς Ἐκκλησίας καί ὁ σκοπός της 151
5. Χαρισματική ζωή καί θεσμοί τῆς Ἐκκλησίας 158
6. Θεσμός καί χάρισμα στήν προοπτική τῶν ἐσχάτων
α. Ἡ πορεία τῆς Ἐκκλησίας στήν ἱστορία                                                     160
β. Ἡ πρόγευση τῶν “ἐσομένων” καί “ἀποκειμένων ἀγαθῶν” – “Ὁ ἀρραβών τοῦ Πνεύματος” 165
γ. Ἑρμηνεία θεσμῶν καί λειτουργημάτων στήν ἐσχατολογική τους προοπτική 173
7. Ὁ ἱερός Χρυσόστομος ὡς χαρακτηριστικό παράδειγμα συνύπαρξης καί συνεκδήλωσης χαρίσματος καί θεσμοῦ  178 178

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ´

ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

1. Τά μυστήρια τῆς μύησης καί ἡ σημασία τους 195
2. Ὁ θεραπευτικός χαρακτήρας τῶν μυστηρίων 198
3. Ἡ ἑνότητα τῶν πιστῶν στή θεία Εὐχαριστία 201
4. Προϋποθέσεις τῆς ἑνότητας τῆς Ἐκκλησίας: “πίστη καί βίος 219
5. Ὁ κίνδυνος σχισμάτων καί ἡ ἀντιμετώπισή του 224

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε´

Η ΤΡΙΑΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΖΩΗ

ΩΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΧΑΡΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΘΕΣΜΟΥ

1. Ἡ διαλεκτική σύγκρουση χαρίσματος καί θεσμοῦ στή Δυτική θεολογία καί ἡ αἰτία της 235
2. Χάρισμα καί θεσμός ὑπό τό πρίσμα τῆς ὀρθόδοξης τριαδοκεντρικῆς Ἐκκλησιολογίας 241
α. Ἡ ζωή τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινότητας ὡς τριαδοκεντρική πραγματικότητα 244
β. Ἡ ἑνότητα Χριστολογίας καί Πνευματολογίας ὡς προϋπόθεση τῆς ἑνότητας θε­σμι­κῆς καί χαρισματικῆς διάστασης τῆς Ἐκκλησίας 253
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 263
CONCLUSIONS 269
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Α´. ΠΗΓΕΣ
     1. ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ 275
     2. ΕΡΓΑ ΑΛΛΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ 275
     3. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ 278
Β´. ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
    1. ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΑ 278
    2. ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ 294
ΠΙΝΑΚΕΣ
Α´. ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΧΩΡΙΩΝ 309
Β´. ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΝΟΜΑΤΩΝ 311
Γ´. ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΡΩΝ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΩΝ 315
Posted in Βιβλία and tagged , .